Gedurende de bedenktijd kan de koper de overeenkomst alsnog ongedaan
maken. Zo wordt de gelegenheid geboden om bijvoorbeeld deskundigen te
raadplegen.
De bedenktijd duurt (minimaal) drie dagen en begint op
de dag die volgt op de dag dat de koper de (door beide partijen)
ondertekende akte of een kopie daarvan krijgt overhandigd. De bedenktijd
eindigt tegen middernacht van de laatste dag van de bedenktijd. Het is
dus niet van belang hoe laat de koper het afschrift van de akte heeft
ontvangen
De verkoper heeft verschillende mogelijkheden:
Deze laatste optie geeft voor potentiële kopers weinig zekerheid. De oplevering van een nieuwbouwwoning is lastig in te schatten. In zo’n geval wordt vaak gekozen voor een uiterste opleverdatum, of zoveel eerder als door de verkoper aan te geven.
Een potentiële koper is niet verplicht akkoord te gaan met de voorgestelde aanvaardingsdatum. De aanvaardingsdatum is onderdeel van de onderhandelingen. Er kan niet eerder een koopovereenkomst worden gesloten dan dat overeenstemming is bereikt over de aanvaardingsdatum.”
Als het goed is heeft iedere woningbezitter in januari of februari 2015 per post een voorlopig energielabel ontvangen. Wanneer u zich niet kunt herinneren het voorlopig energielabel te hebben ontvangen, dan kunt u heel gemakkelijk zelf uw voorlopig energielabel achterhalen. De website www.energieatlas.nl kan u eenvoudig vertellen wat het voorlopig energielabel voor uw woning is.
Op de website vult u uw postcode en huisnummer in. Klik vervolgens op ‘Zoek mijn adres’ en uw voorlopige energielabel wordt berekend. Verder vindt u ook meer details over uw woning. Controleer uw energielabel als u denkt dat het niet klopt met het afgegeven voorlopige label. Bijvoorbeeld omdat u uw huis hebt laten isoleren of omdat u zonnepanelen hebt geplaatst. In dat geval kan uw energielabel anders uitvallen.
Het gaat in dit geval om het voorlopige energielabel. Wanneer u uw voorlopige energielabel wilt omzetten in een definitief energielabel (in verband met verkoop of verhuur van de woning) dan gaat u naar www.energielabelvoorwoningen.nl.
E-line Makelaardij: “Ja, dit is heel gebruikelijk. Een waarborgsom is een extra zekerheid naar de verkoper toe. De waarborgsom bedraagt meestal 10% van de koopsom. Dit bedrag wordt niet overgemaakt naar de verkopende partij, maar naar de notaris. De notaris houdt dit bedrag in depot. Gaat de koop niet door, zonder dat u een beroep kunt doen op een ontbindende voorwaarde, dan zal de notaris de waarborgsom overboeken naar de verkopende partij.
In veel gevallen zijn mensen niet in staat om deze financiële middelen op te brengen. In plaats van een waarborgsom kunt u daarom ook kiezen voor een bankgarantie. Geeft een bankinstelling een bankgarantie af, dan garanderen zij dat op eerste verzoek van de notaris het garantiebedrag wordt voldaan. Het garantiebedrag zal u dan aan de geldverstrekker moeten terugbetalen. Dit geschiedt meestal in de vorm van een lening. Voor het afgeven van een bankgarantie wordt door de bankinstelling een vergoeding gevraagd.”
E-line Makelaardij: “Nee, helaas niet. Het is wel mogelijk om deze kosten mee te financieren in uw hypotheek. De rentekosten zijn wel fiscaal aftrekbaar. Zo is er indirect dus toch belastingvoordeel.”
In het verlengde van deze vraag: Loont het inschakelen van een makelaar bij het kopen van een woning?
E-line Makelaardij: “Ja! Stel; de koopsom van een woning bedraagt € 250.000. Er wordt een makelaarscourtage van bijvoorbeeld € 3000 berekend. In het ergste geval verdient de makelaar zich niet terug middels een lagere koopsom. Dit zou resulteren in een lastenverhoging van ca. € 10 per maand. Dit bedrag zou u kunnen zien als een verzekeringspremie tegen een miskoop. Zowel in prijs (financiële deel) als in gebreken (emotionele deel).”
Wat doet een aankoopmakelaar:
• Haalt de emotie uit de transactie en onderhandelt op het scherpst van de snede (financieel)
• Ziet gebreken vaak, waar u ze niet ziet
• Begeleidt de transactie van A tot Z
In zo’n 90% van de gevallen verdient E-line Makelaardij zich terug in het financiële deel. En in 100% van de gevallen verdienen wij ons terug in het emotionele deel! Bel ons en maak een afspraak om uw wooncarrièreplanning met ons te bespreken. Telefoonnummer: 0628248640
Stel u hebt al een ander huis gekocht, maar u hebt het oude huis helaas nog niet kunnen verkopen. Dan kunt u gebruik maken van een overbruggingshypotheek. Maar wat is dat precies en wanneer kunt u daar aanspraak op maken?
Overwaarde
E-line Makelaardij: "De naam zegt het eigenlijk al. Een overbruggingshypotheek is een tijdelijke hypotheek om de periode te overbruggen tussen de verkoop van uw oude huis en de aankoop van uw nieuwe huis. Wanneer het nieuwe huis duurder is dan het oude huis, kunt u de overwaarde van uw oude huis inbrengen bij de financiering van uw nieuwe huis. Helaas komt die overwaarde pas vrij op het moment dat uw oude huis verkocht is. De overbruggingshypotheek lost dit op door het voorschot op de vrij te vallen overwaarde te financieren. Zodra het oude huis is verkocht, lost u de hypotheek die daarop rust af en daarmee ook de overbruggingshypotheek.
Kenmerken
Hypotheekrenteaftrek
De rente die u betaalt voor een overbruggingshypotheek mag u van de belasting aftrekken. In dit geval kunt u dus tijdens de overbruggingsperiode de hypotheekrente van uw oude woning, uw nieuwe woning en de overbruggingshypotheek aftrekken. Houd er wel rekening mee dat uw woonlasten behoorlijk stijgen. U hebt in deze overbruggingsperiode namelijk drie hypotheken lopen, die allemaal soms voor meerdere jaren betaald moeten worden."
E-line Makelaardij: “Het eigendomsbewijs is een afschrift die het Kadaster verstrekt aan nieuwe eigenaren van een woning. De nieuwe eigenaar ontvangt dit document nadat de akte van levering is getekend bij de notaris. Omdat het Kadaster dit bewijsstuk moet waarmerken duurt het altijd een aantal dagen voordat u het eigendomsbewijs in uw bezit hebt.
Wilt u een woning kopen? Vraag dan altijd de verkoper om een kopie van zijn eigendomsbewijs. In het eigendomsbewijs staan de meeste juridische bijzonderheden; de toenmalige verkoper, de koper (huidige eigenaar), de datum van aankoop, de koopsom, en de betrokken kadastrale percelen met grootte. Daarnaast staan er ook erfdienstbaarheden (bijvoorbeeld recht van overpad) en overige bepalingen in beschreven waar u rekening mee moet houden.”
E-line Makelaardij: "Het wordt vaak in één adem genoemd; makelaar/taxateur. Hoe zit het met deze termen? Zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden, of niet? Wanneer u zich op de huizenmarkt begeeft krijgt u vroeg of laat zeker met ze te maken. Makelaar/taxateur? Ik vertel u graag hoe het zit.
Een makelaar begeleidt de koper of verkoper van een woning. Hij is dus partijdig en onderhandelt namens zijn opdrachtgever.
Een taxateur is onpartijdig, hij laat zich niet leiden door de belangen van één partij. Een taxateur geeft een deskundig waardeoordeel.
Sinds 2001 is het vak makelaar een vrij beroep geworden. Dit houdt in dat iedereen die een huis verkoopt zich makelaar mag noemen. Tot 2000 was de titel 'makelaar' alleen weggelegd voor mensen die, na een grondige studie, werden beëdigd door de rechtbank.
Om uzelf te verzekeren van de deskundigheid van een makelaar is het verstandig om altijd te kiezen voor een makelaar die is aangesloten bij één van de brancheorganisaties in Nederland, te weten NVM, VBO of VastgoedPro. Verder staat de makelaar ingeschreven bij het Vastgoedcert.
In tegenstelling tot 'makelaar' mag niet iedereen zich zomaar 'taxateur' noemen. Een erkend taxateur moet geregistreerd staan bij taxatie register NRVT. De registratie is persoonsgebonden en niet kantoorgebonden. De registratie zegt dus iets over de vakbekwaamheid en deskundigheid van individuele taxateurs.
Bij de aan- of verkoop van een woning neemt u een makelaar in de arm die uw belangen behartigt. Voor het verkrijgen van een hypotheek bent u vaak verplicht om een taxatierapport in te leveren bij uw hypotheekverstrekker. Dit taxatierapport moet opgemaakt zijn door een erkend taxateur. De makelaar die u begeleidt mag echter niet voor u optreden als taxateur, ook al staat deze makelaar geregistreerd als erkend taxateur. De taxatie moet dus verricht worden door een onafhankelijke taxateur.
E-line Makelaardij staat voor u klaar met deskundig en vakbekwaam advies. Of u nu op zoek bent naar een aan- of verkoopmakelaar of een gecertificeerd taxateur!"
E-line Makelaardij: "Bij een geslaagde verkoop, brengt de makelaar altijd courtagekosten in rekening. De courtage is eenvoudig gezegd de vergoeding voor de begeleiding door de makelaar bij de aan- of verkoop van een huis. Deze kosten verschillen per makelaar. Over de vergoeding wordt altijd vooraf overeenstemming bereikt met de klant. Naast de courtagekosten kan de makelaar ook overige gemaakte kosten in rekening brengen. Denk aan foto- en filmmateriaal, maar ook aan bijvoorbeeld advertenties.
Het kan ook zijn dat de verkoop van de woning niet door gaat. Wat de makelaar dan in rekening kan brengen, hangt af van de reden van annulering. Gaat de verkoop van de woning niet door omdat u hebt besloten de opdracht in te trekken of omdat de makelaar de opdracht heeft teruggegeven? Geeft de makelaar zelf de opdracht terug, dan kan hij alleen de gemaakte kosten in rekening brengen. Mocht u zelf besluiten niet meer met de betreffende makelaar in zee te willen gaan - om wat voor reden dan ook - dan kan het zijn dat u, naast de gemaakte kosten, ook een percentage van het loon moet betalen. Hierover worden voorafgaand altijd afspraken gemaakt.
Er gelden geen afgesproken vaste tarieven voor makelaars. Het is dus altijd goed om van tevoren de afspraken helder op papier te zetten, zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan."